کانون اندیشه دانشجوی مسلمان..

کانون اندیشه دانشجوی مسلمان..
نویسندگان

جهت‌گیری‌های هالیوود برای آرگو سیاسی بود

سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۵۱ ب.ظ
معصومه ابتکار در نقد فیلم «آرگو» عنوان کرد
جهت‌گیری‌های هالیوود برای آرگو سیاسی بود/ از شرکت در آن حادثه تاریخی پشیمان نیستم

«معصومه ابتکار» در نشست نقد فیلم «آرگو» گفت: ساخت فیلم آرگو برای هالیوود که مدعی کار فرهنگی است درست نبود و فیلم با جهت‌گیری‌های سیاسی ساخته شده است.

خبرگزاری فارس: جهت‌گیری‌های هالیوود برای آرگو سیاسی بود/ از شرکت در آن حادثه تاریخی پشیمان نیستم

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، نشست نقد فیلم سینمایی « آرگو » روز گذشته با حضور پژوهشگران و صاحب‌نظران تاریخ معاصر ایران در حوزه هنری تهران برگزار شد.

«معصومه ابتکار» پس از اکران این فیلم در سخنانی اظهار داشت: ما در قبال این نگاه و هجمه‌ای که برای انقلاب و کشور و فرهنگ ایرانی صورت می‌گیرد دارای چه جایگاهی هستیم و چه فعالیتی انجام داده‌ایم امروز پس از 34 سال از آن حادثه تاریخی کماکان شاهد حضور و نقش آمریکا در این منطقه هستیم. تسخیر لانه جاسوسی در این خصوص به حضور آمریکا موضوعیت می‌یابد و گواه آن هم فیلم آرگو است که اسکار هم گرفت.

وی با اشاره به کتاب‌ «مهمانان آیت‌الله» گفت: این کتاب با پرداختن به این موضوع در سال 2008 تدوین شد و با توجه به اینکه فیلمی هم برای آن ساخته شد ولی چون نزدیک به واقعیت بود زیاد سر و صدا نکرد. ما در قبال این حادثه تنها یک کتاب «تسخیر» به زبان انگلیسی داریم که من تالیف کردم و چند پژوهش اندک دیگر که انجام شده است. به نظر من باید به این موضوع مهم بیشتر پرداخت.

** 5 سال پیش پیشنهاد ساخت فیلمی با موضوع 13 آبان به رسانه ملی داده شد

ابتکار یادآور شد: 13 آبان از موضوع‌های داغی است که در دانشگاه به آن اهمیت داده می‌شود و طیف‌های مختلف دانشجویی تحلیل‌های خاصی نسبت به این مسئله دارند و می‌گویند همه مسائل امروز کشور مربوط به شما و 13 آبان می‌شود.

وی در خصوص ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری برای ثبت این رویداد تاریخی در قالب یک اثر هنری گفت: 5 سال پیش به مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتم  و در این خصوص صحبت‌هایی هم انجام شد تا این حادثه تاریخی به صورت فیلم و اثر‌ هنری تبدیل شود. ایشان هم به آقای ضرغامی تاکید کردند که یک فیلم خوب در این زمینه تولید شود. با توجه به دستور آقا و آمادگی کمال تبریزی برای ساخت این فیلم اقدام جدی صورت نگرفت و متأسفانه فیلم «مهمانان آیت‌الله» و «آرگو» از سوی آمریکایی‌ها برای این حادثه تاریخی ساخته شد.

** آمریکایی‌ها صحنه ابتدایی فیلم آرگو را با هیجان کور نشان دادند

ابتکار با نقد فیلم آرگو گفت: آمریکایی‌ها صحنه ابتدایی فیلم را با هیجان کور نشان دادند و حتی حاضر نشده‌اند از اسناد مستندی که ما در این زمینه بارها از رسانه ملی پخش کرده‌ایم استفاده کنند.

در فیلم آرگو تنها می‌توان انیمیشنی که در خصوص 28 مرداد ساخته شده است را کمی واقعی دانست و گرنه در این فیلم ما نقش دانشجو را که با فکر به دنبال این کار آمده و به دور از خشونت است نمی‌بینیم.

* ساخت فیلم آرگو برای هالیوود مدعی کار فرهنگی درست نبود

وی یادآور شد: به نظر من تفسیر مردم ایران در این فیلم هیجان‌زده و مشکوک نشان داده می‌شود و این امر سوء ظن روابط بین دو کشور را بیشتر می‌کند. ساخت این فیلم برای هالیوود که مدعی کار فرهنگی است درست نبود.

* جهت‌گیری‌های هالیوود برای این فیلم سیاسی بود

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در این فیلم به موضوع‌هایی همچون آزاد شدن گروگان‌های سیاه‌پوست و خانم‌ها که تعدادشان هم به 15 نفر می‌رسید اشاره‌ای نشد و همچنین صحنه‌های آخر فیلم اکشن است و اصلاً چنین موضوع‌هایی نیز اتفاق نیفتاده است. این گروگان‌ها همانند مهمان برای ما بوده‌اند و کمترین آزار را از سوی ما ندیدند. حتی در آن روزها یک مادر آمریکایی که فرزندش در میان این گروگان‌ها بود به ایران و ملاقات پسرش آمد و این اجازه از سوی ما صادر شد ولی متأسفانه رسانه‌های خارجی پوشش ضعیفی داده‌اند. ظاهرا جهت‌گیری‌های هالیوود برای این فیلم سیاسی بود و باید بگویم ما در داخل کشور نسبت به پوشش هنری این مسئله کوتاهی داشتیم. ما هرگز اجازه ندادیم تا پرسش‌های جوانان در این باره مطرح شود.

وی افزود: از آن تاریخ یعنی 28 مرداد تا الان نزدیک به 70 مورد دخالت غیرمستقیم و مستقیم نظامی آمریکا در سطح جهان را شاهد بودیم. نحوه مراجعه ما در داخل به یک شکلی بود که جوانان نسبت به این مسئله تردید‌های زیادی دارند. فکر کردیم هر چه تزریق کردیم بیننده باید بپذیرد جلوی نقد را هم گرفتیم ما کار هنری هم که نکردیم تا این 444 روز دیده شود. انعکاس این موضوع برای جامعه خودمان و بین‌الملل مهم است.

* آزادی برخی از گروگان‌ها در این فیلم انعکاس نیافت

ابتکار با اشاره به پوشش یک سایت اسرائیلی در خصوص پخش فیلمی از وی در فضای مجازی گفت: رسانه‌های اسرائیلی به تازگی اقدام به پخش مصاحبه من با یک خبرنگار زبده در همان روزهای نخستین تسخیر لانه جاسوسی کرده‌اند که در این مصاحبه من در پاسخ به سؤال خبرنگار که اگر آنها محکوم به اعدام شوند، برای کشتنشان اسلحه به دست می‌گیری،‌ من چیزی گفتم اما اتفاقی نیفتاد و این مطلب را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. در فیلم آرگو هم حتی به آزادی یک نفر که ام اس گرفته بود اشاره‌ای نشد. در آن زمان دانشجو بودیم و حس مسئولیت در قبال انقلاب و مردم داشتیم.

* از حضور در این رویداد تاریخی پشیمان نیستیم

معصومه ابتکار در ادامه این نشست، در پاسخ به سؤالی که آیا از امام خمینی (ره) برای تسخیر لانه جاسوسی اجازه داشتید، یا خیر، گفت: افرادی که به امام و بیت ایشان دسترسی داشتند گفتند صلاح نیست که این مسئله را با امام در میان بگذاریم چرا که موضوع حکومتی می‌شود و صلاح نیست. اگر امام مخالف باشند، می‌گویند. اتفاقا ظهر 13 آبان که عملیات انجام شد از داخل سفارت با بیت امام تماس گرفتند و به اطلاع امام رساندند و امام در پاسخ به این که آیا موافق تسخیر سفارت آمریکا هستند یا خیر گفتند: «جای خوبی را گرفتید، محکم بگیرید.»

  • یکی از ما چند نفر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی