کانون اندیشه دانشجوی مسلمان..

کانون اندیشه دانشجوی مسلمان..
نویسندگان

 
هاآرتص: اسرائیل بار دیگر تحقیر شد.

پذیرش فلسطین به عنوان دولت ناظر غیرعضو در سازمان ملل با واکنش های بین المللی و منطقه ای رو به رو شد و در این میان هاآرتص آن را تحقیر اسرائیل دانست.
به گزارش خبرگزاری ها، فلسطین توانست با کسب 138 رای موافق در مقابل 9 رای مخالف در مجمع عمومی سازمان ملل موقعیت خود را از نهاد ناظر به عنوان کشور ناظر غیر عضو در این سازمان ارتقا دهد و این در حالی است که این اقدام با واکنش های متفاوتی روبه رو شده است.
محمود عباس درخواست ارتقای عضویت فلسطین در سازمان ملل را ارائه کرد که پس از رأی گیری سه کشور از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی فرانسه، روسیه و چین به این درخواست رای مثبت دادند و آمریکا با این درخواست مخالفت و انگلیس به آن رای ممتنع داد.
کشورهای دیگری که به درخواست فلسطینی ها رای منفی دادند کانادا، جمهوری چک، جزایر مارشال، میکرونزیا، نائورو، پالائو و پاناما بودند.
ناظران سیاسی منطقه هم این عضویت فلسطین را دومین شکست اسرائیل پس از جنگ هشت روزه غزه ارزیابی کرده اند.
در متن قطعنامه ای که توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده آمده است: فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل پذیرفته شده است.
به گزارش ایسنا در قطعنامه تصویب شده سازمان ملل همچنین بر ضرورت حل و فصل عادلانه مشکل آوارگان فلسطینی و توقف کامل شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی از جمله قدس شرقی تاکید شده است.
قطعنامه مذکور همچنین خواستار مشخص شدن چارچوب حقوقی فلسطینی ها شد و تاکید کرد که باید صلح در خاورمیانه به شکلی عادلانه برقرار شود و «اشغالگری که از سال 1967 آغاز شده»، پایان یابد.
در این قطعنامه همچنین تاکید شده که باید مذاکرات و گفت وگوها میان دو طرف برای حل و فصل اختلافات موجود به شکل عادلانه، دائم و فراگیر آغاز شود و «دو کشور مستقل در کنار هم» تشکیل شوند.
عباس در نشست سازمان ملل متحد گفت: «باید اینجا بار دیگر هشدارمان را تکرار کنیم؛ فرصت در حال از دست رفتن و مهلت به سرعت به سر می آید. کاسه صبر پرتر می شود و امیدها کمرنگ، آدم های بی گناهی که جانشان را در بمباران های اسرائیل از دست داده اند بیش از 168 شهید در غزه که بیشترشان کودکان و زنان بودند، یادآور دردناک این موضوع برای جهان است که این اشغال نژادی و استعماری یک راه حل مبتنی بر پیدایش دو کشور و چشم انداز تحقق صلح را به گزینه ای خیلی دشوار، اگر به غیرممکن، بدل می کند. اکنون وقت عمل و حرکت است. برای همین است که به اینجا آمده ایم.»
همزمان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که مخالف اصلی پیشنهاد فلسطینی ها بود، گفت: «این مصوبه سازنده نیست و موانع را بر سر پیشرفت مذاکرات صلح بیشتر خواهد کرد.»
ران بروسر، نماینده اسرائیل در سازمان ملل هم مصوبه مجمع عمومی را «عقب گردی» در راه پیشرفت صلح خاورمیانه خطاب کرد.
به این ترتیب، برای اولین بار رتبه فلسطین در سازمان ملل متحد با جایگاه واتیکان برابر شد. این ترفیع به ظاهر کوچک می تواند برای اسرائیل پیامدهای جدی در پی داشته باشد.

  • یکی از ما چند نفر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی