کانون اندیشه دانشجوی مسلمان..

کانون اندیشه دانشجوی مسلمان..
نویسندگان

6 دلیل برای اینکه تحولات سوریه بیداری اسلامی نیست

دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۹:۱۳ ب.ظ

وی در سخنرانی خود که با عنوان «سوریه؛‌ فهم توطئه صهیونیستی» ایراد شد، افزود: یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها «قیام علیه رژیم‌های استبدادی و ایجاد نظام‌های مردم‌سالار مبتنی بر مشارکت مردمی» است. تنها در این زمینه می‌توان شباهت‌هایی میان سوریه با آن چه که در روند بیداری اسلامی دیده می‌شود،‌ مشاهده کرد. البته سوریه خود اشکالات حکومتی‌اش را پذیرفته و بر اساس آن قرار است اصلاحاتی در این کشور صورت گیرد. قرار است روز دوشنبه آینده بر اساس قانون اساسی جدید که مبتنی بر تکثر احزاب است، انتخابات پارلمانی برگزار شود که سیزده حزب در آن حضور خواهند داشت.

رویوران در ادامه گفت: شاخص دوم «هم‌بستگی ملی» است. از زمان شروع بیداری اسلامی ما شاهد یک نوع هم‌بستگی ملی در جنبش‌های کشور‌های عربی هستیم. اما در سوریه این هم‌بستگی به چشم نمی‌خورد و ما شاهد حرکتی واپس‌گرا در سوریه هستیم. در فرآیند اعتراضات در سوریه بیش از هزار سوری از طرف گروه‌های سلفی کشته شده‌اند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: شاخص سوم «فراگیر شدن جنبش و تبدیل شدن آن به یک خواست عمومی» است. اما اعتراضات در سوریه تنها در چهار استان از ۱۶ استان این کشور دیده می‌شود، یعنی یک چهارم سوریه. در این کشور موج اعتراض در مرزها جریان دارد و این نشان دهنده حمایت از اعتراضات از آن سوی مرزهاست. در نتیجه اهداف آن‌ها نمی‌تواند ملی باشد، بلکه بخش‌گراست.

وی در رابطه با شاخص چهارم گفت: «استقلال» شاخصی دیگر در این رابطه است‌، به این معنی که در کشورهای حوزه بیداری اسلامی، مردم خواهان حذف وابستگی‌ها و استقلال کشورشان از قدرتهای غربی و رژیم صهیونیستی هستند. اما چنین مسئله‌ای در مورد سوریه موضوعیت ندارد‌، چرا که سوریه از قدرت‌های بین‌المللی مستقل بوده و کشوری است حامی نهضت مقاومت. اسناد نشان داده که اعتراضات در سوریه با حمایت دولت‌های خارجی نظیر عربستان، قطر، ترکیه، فرانسه و آمریکا شکل گرفته است. در نتیجه این جنبش در جهت ایجاد وابستگی است و نه قطع آن.

رویوران شاخص پنجم را «فروپاشی نهادهای حکومتی» عنوان کرد و افزود: ما در سایر کشورهای عربی در حوزه بیداری اسلامی شاهد جدایی بخشی از نیروهای دولتی، دیپلمات‌ها و وزرا و پیوستن آن‌ها به نیرو‌های مردمی هستیم. اما این مسئله در رابطه با سوریه دیده نمی‌شود. در مورد نیروهای نظامی هم باید گفت تعداد افرادی که از ارتش سوریه گریخته‌اند، در مقایسه با شمار نیروهای این ارتش بسیار ناچیز است.

وی اضافه کرد: شاخص ششم «لایه‌های زیرین باورهای ایدئولوژیک» است. در جنبش‌های بیداری اسلامی ما شاهد اشتراکات بین مذاهب هستیم. اما در سوریه اشتراکات جای خود را به اختلافات داده است.

رویوران در پایان تأکید کرد: فرآیند براندازی در سوریه که قدرت‌های غربی در پی آن هستند، نمی‌تواند به نتیجه برسد. غربی‌ها هم با پی بردن به این مسئله سقف خواسته‌های خود را پایین آورده و به پذیرفتن اصلاحات و گفت‌و‌گو، و نه براندازی، تن داده‌اند

  • یکی از ما چند نفر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی