موسس واقعی فیس بوک کیست؟
مشخصات مارک زوکربرگ
مارک زوکربرگ در 14 می 1984 (24 شهریور 1363) در نیویورک به دنیا آمد. هرچند وی در یک خانواده یهودی بزرگ شده است، اما او خود را یک «ملحد» و فردی که به خدا هیچگونه اعتقادی ندارد معرفی میکند. پدر وی شخصی به نام ادوارد است که به او در نوجوانی برنامهنویسی را آموزش داد.
زوکربرگ در دانشگاه هاروارد در رشته علوم رایانهای و روانشناسی مشغول به تحصیل شد. گفته میشود که وی ابتدا در فوریه سال 2004 دست به ساخت فیسبوک در خوابگاه دانشجویی خود زد. این شبکه ابتدا برای استفاده دانشجویان هاروارد به وجود آمد تا آنها بتوانند اطلاعات آموزشی و دانشگاهی را بین خود به اشتراک بگذارند، اما سپس توسط هماتاقیهای وی با دیگر مؤسسات آموزشی آمریکا ارتباط داده شد و در نهایت نیز در سطح شبکه جهانی اینترنت بکار گرفته شد. از این رو، زوکربرگ به عنوان مؤسس وبگاه شبکه اجتماعی فیسبوک شناخته شده است.
وی در سال 2008 تبدیل به جوانترین میلیاردر جهان شد و در حال حاضر مدیر عامل شرکت فیسبوک میباشد. بر اساس گزارش وبگاه فوریس داراییهای وی تا مارس 2011 به 13.5 میلیارد دلار رسیده است. مجله تایم نیز او را در سال 2010 به عنوان شخصیت برتر سال برگزید.
همکاری فیسبوک با سازمان سیا
با توجه به اظهار نظرات کارشناسان آمریکایی و نیز حتی مقامات سازمان جاسوسی آمریکا سیا، بیشک زوکربرگ آلت دست سازمانهای جاسوسی آمریکا قرار گرفته است تا به کمک وی آنها بتوانند دست به ایجاد نرمافزاری برای جمعآوری اطلاعات کاملاً شخصی و خصوصی افراد بزنند.
مؤسس ویکیلیکس جولین آسانژ اخیراً در مصاحبهای با راشاتودی، فیسبوک را «بزرگترین ماشین جاسوسیای که تا کنون اختراع شده است» نامید.
شبکه خبری «فکت زون» نیز به نقل از گزارش وزارت امنیت میهن آمریکا بیان میدارد که فیسبوک تقریباً جایگزین تمامی برنامههای جمعآوری اطلاعات سیا از زمان راهاندازی آن در سال 2004 شده است.
کریستوفر استارتینسکی معاون رییس سیا در این مورد گفته است: «برای سیا این [فیسبوک] کاملاً رویایی بود که به حقیقت پیوست؛ چرا که در آن کاربران نگرشهای مذهبی، سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان، و حتی جزئیات لحظه به لحظه اقدامات خود را قرار میدهند.»
خود مارک زوکربرگ در مورد فیسبوک این چنین گفته است: «فیسبوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل جمعیت است که تا کنون اختراع شده است».
به عقیده تحلیلگران آمریکایی، ابزار و امکانات موجود در فیسبوک و فعالیتهای این شبکه اجتماعی در سطح جهانی سبب میشود تا سیا در هزینههای خود بتواند صرفهجویی کند. حتی تقویم و گاهنامه موجود در فیسبوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود میپردازند به سیا کمک میکند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند.
همچنین از آنجا که میلیاردها عکس شخصی در این شبکه اجتماعی وجود دارد، اخیراً در آوریل سال 2011 فیسبوک بدون اطلاعرسانی به کاربران خود، ویژگی جدیدی را راهاندازی کرده است، یعنی فناوری و نرمافزار شناسایی و تشخیص چهره افراد.
برخی مفاد استفاده از فیسبوک
نکته جالب دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، مفاد و قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی است که اکثر قریب به اتفاق کاربران به هنگام ایجاد حساب کاربری در فیسبوک بدون هیچگونه توجهی با جزئیات آن موافقت میکنند. اگر نگاهی به مفاد استفاده از فیسبوک و اطلاعاتی که شما برای این شبکه ارسال میکنید بیندازید، متوجه میشوید که تمامی حرکات و اعمال شما در محیط مجازی یعنی اینترنت و یا حتی واقعی، تحت کنترل و رصد میباشد.
ترجمه برخی از این مفاد در زیر آورده شده است:
ما همچنین انواع دیگری از اطلاعات را از شما دریافت میکنیم:
· هر بار که شما با فیسبوک تعامل برقرار میکنید اطلاعاتی را نیز درباره شما دریافت میکنیم، اطلاعاتی مانند زمان بازدید شما از پروفایل شخص دیگر، ارسال پیام به کسی، جستجوی برای یافتن دوست یا صفحهای، کلیک بر روی آگهیها، و یا خرید اعتبارهای مالی فیسبوک.
· هنگام ارسال چیزهایی مثل عکس یا فیلم به فیسبوک، ما اطلاعات مازاد مربوطه را نیز دریافت میکنیم، همانند ساعت، تاریخ، و مکانی که شما عکس یا فیلم مورد نظر را ارسال کردهاید.
· ما اطلاعاتی در مورد رایانه، تلفن همراه، یا دیگر وسایل ارتباطی با فیسبوک را دریافت میکنیم. این اطلاعات میتواند شامل آدرس آیپی شما، محل، نوع مرورگر مورد استفاده، یا صفحههای بازدیدشده توسط شما باشد. به عنوان مثال، ما میتوانیم محل جیپیاس شما را تعیین کرده و به شما بگوییم که آیا کسی از دوستان شما در آن حوالی است یا خیر.
· هرگاه شما به بازی، نرمافزار، یا وبگاهی که از پلتفرم فیسبوک استفاده میکند و یا سایتی که دارای ویژگی فیسبوک است (مانند پلاگین اجتماعی) مراجعه کنید، ما نیز اطلاعاتی در مورد آن دریافت میکنیم. این اطلاعات میتواند شامل اطلاعاتی از این جمله باشد: تاریخ و زمان بازدید شما از آن سایت، آدرس آن سایت، یا URLای که در آن قرار دارید، اطلاعات فنی در مورد آیپی آدرس، مرورگر، و سیستم عامل مورد استفاده شما، و در صورتی که در فیسبوک قرار داشته باشید، اطلاعات کاربری شما.
· گاهی اوقات، ما از شرکای تجاری، مصرفکنندگان و دیگر اشخاص ثالث اطلاعاتی را کسب میکنیم که به ما (یا آنها) یاری میکند تا دست به ارسال آگهیها، درک فعالیتهای آنلاین، و بهبود عملکرد فیسبوک بزنیم. به عنوان مثال، ممکن است آگهیدهندهای به ما بگوید که شما چه واکنشی را به آگهی موجود در فیسبوک یا سایت دیگر نشان دادهاید تا ما بتوانیم میزان تأثیرگذاری آن را اندازهگیری کرده و کیفیت آن را بهبود بخشیم.
ما همچنین اطلاعاتی که شما قبلاً در مورد خود و دوستانتان ارائه کردهاید را یکجا جمعآوری میکنیم. برای مثال، ممکن است ما این اطلاعات را کنار هم گذاریم تا معلوم شود که ما باید کدام یک از دوستانتان را درNews Feed شما قرار دهیم، و یا اینکه به شما پیشنهاد کنیم که برای تصاویر ارسالی خود چه برچسبی را در نظر بگیرید. ما از طریق جیپیاس اطلاعات شهر کنونی شما و نیز دیگر اطلاعات مکانیتان را که از شما داریم جمعآوری میکنیم تا به عنوان مثال به شما و دوستانتان در مورد افراد یا رویدادهای پیرامونتان اطلاعرسانی کنیم، یا مطالبی را به شما ارائه دهیم که ممکن است شما به آنها علاقه داشته باشید. همچنین به منظور ارائه آگهیهای مناسب شما، اطلاعاتتان را جمعآوری میکنیم.
- ۹۱/۰۴/۳۰